KAMI TELAH BERPINDAH KE www.e-panduan.net

Terima kasih di atas kunjungan dan sokongan anda semua selama ini. Pihak kami telah berpindah secara rasmi ke http://www.e-panduan.net. Blog ini tidak lagi aktif. Sila ikuti e-Panduan di www.e-panduan.net Terima kasih.

Khasiat Biji Kurma

Khasiat biji Kurma

Selalunya apabila kita makan buah kurma bijinya akan kita buang. Selepas ini fikirkan dulu sebelum membuang biji kurma. Ini kerana beberapa kajian dan pengalaman dari Negara Arab telah membukti kan bahawa biji kurma mengandungi banyak khasiat.
Berikutnya adalah antara khasiat biji kurma:
1. Biji kurma jika dibakar (goreng tanpa minyak hingga garing jangan hangit) kemudian diserbukkan (blend) campur dengan minyak zaitun Insya Allah boleh menguatkan ubi rambut dan melebatkan rambut.
2. Ekstrak biji kurma jika digunakan sebagai kopi (atau bersama kopi) boleh membanyakkan susu ibu.
3. Serbuk biji kurma jika diperasapkan kepada ibu bersalin sangat baik untuk mengambalikan tempat rahim.
4. Mengurangkan kesakitan sendi (gout).
5. Ekstrak biji kurma atau biji kurma boleh mengurang radang sakit gigi. Letakkan di bahagian yang sakit.
6. Ekstrak biji kurma juga boleh sebagai bahan alternatif bagi koko. Satu kajian telah dijalankan dan membuktikan bahawa ekstrak biji kurma apabila dicampurkan dengan aiskrim responden tidak dapat membezakan antara rasa aiskrim coklat dengan aiskrim kurma.
7. Terdapat banyak testemoni di Negara Arab ekstrak biji kurma dapat membantu mengurangkan diabetes dan mencegah kanser.

Subhannallah al-Azim. Allah Maha Kaya menjadikan setiap sesuatu itu ada hikmah dan faedahnya.

Mudah-mudahan post ini dapat memanfaatkan anda.

Sumber asal dalam bahasa Arab : http://www.facebook.com/suhad.w.jaradat?fref=pymk

Doa hindari Sihir

Askm. Untuk rakan-rakan yang selalu menghadapi masalah sihir, tak sembuh-sembuh atau rasa-rasa ada masalah sihir amalkan amalan ini. Saya kongsi amalan ini Insya Allah mujarrab. Santau pun sama Sila download.

Amalan Atasi Saka

Askm. Saya nak kongsi satu amalan yang mustajab Insya Allah untuk sesiapa yang menghadapi masalah saka. Sila download di link ini. Mudah-mudahan diqabulkan Allah.

Cara Sediakan Selusuh

BEBERAPA KAIFIAT MENYEDIAKAN MINYAK & AIR SELUSUH
Selusuh adalah salah satu ikhtiar dengan mengamalkan kaifiat tertentu untuk memudahkan kelahiran. Hukum mengamalkannya adalah harus selagi mana kaifiat-kaifiat yang digunakan tidak mempunyai bacaan atau amalan yang bercanggah dengan syariat seperti menyeru kepada selain Allah, jampi-jampi yang mempunyai unsur-unsur syirik atau tidak difahami. Amalan selusuh yang diharuskan menggunakan ayat-ayat Al-Quran dan doa-doa memohon kepada Allah SWT agar dipermudahkan proses kelahiran. Ayat-ayat atau jampi-jampi dibacakan samada pada air, minyak, buah kurma atau pada ibu yang akan bersalin. Amalan-amalan telah dilakukan secara turun-temurun oleh orang-orang kampong. Testemoninya sudah lama dan banyak terbukti. Amalan ini ada disebut di dalam kitab-kitab rawatan Islam.
Kadang-kadang kita terdengar, ada orang mendakwa isterinya bersalin anak pertama dengan kepayahan atau ada masalah tertentu walaupun melakukan selusuh dan mudah pula bagi anak kedua walaupun tanpa amalan selusuh. Sebenarnya, kita hanya berdoa Allah yang menentukan. Jangan kita lupa masih ada beberapa perkara perlu difahami dan diimani. Pertama, proses kelahiran amat menyakitkan dan ibu yang bersalin umpama sedang berjihad. Jadi tidak hairan jika meninggal kerana bersalin seseorang ibu itu diberi pahala syahid. Jika berjaya proses itu menjadi kifarat kepada dosa-dosanya yang telah lalu. Besarnya rahmat Allah. Kedua, selusuh hanyalah semata-mata ikhtiar dan doa dari makhluk. Makbul atau tidak doa makhluk tetap tertakluk kepada rahmat Allah. Kadang-kadang penderitaan dan kesakitan itu merupakan nikmat yang besar kerana banyak dosa-dosa terampun sekiranya kita sabar dan redha menerimanya sebagai ujian Allah SWT. Ketiga, doa yang merupakan senjata mukmin juga merupakan pengikat dan penghubung dengan Allah Rabbul Jalil. Maksud firman Allah : “Orang-orang yang beriman apabila menghadapi kesusahan mereka akan berserah dan berkata sesungguhnya kita milik Allah dan kepadaNya kita kembali”.
Terserah kepada anda untuk mengamalkannya atau tidak.
Di sini disediakan beberapa kaifiat untuk amalan selusuh pada air, minyak, kurma dan sebagainya.

SILA DOWNLOAD FREE

Panduan Pantang Selepas Bersalin

Saya tengok kat search engine tu ramai juga yang cari tentang topik ni. So saya nak kongsi tentang berpantang dengan anda. Saya jumpa post ni dalam satu forum. Boleh la bagi sesiapa nak berpantang cara orang tua2 dulu. Cara moden pun perlu dibaca juga sebelum nak mengamal cara ni. Kalau boleh gabung2 lar… yang mana sesuai. Ini caranya:

salam…

Bab mengurut..setau sy biasanya selewat2nya 2 minggu..tunggu luka baik dulu..takut nanti bila bidan naik peranakan..tetas jahitan kalau luka belum sembuh.seeloknya luka baik baru leh mengurut.Tp mengurut best…mmg sakit badan tp lepas urut terasa ringan betul badan ni.lenguh2 sendi dan sengal2 pun jarang berlaku .
sy berpantang lain skit kot..sbb arwah nenek bidan kampung..majoriti blah mak semuanya bidan..baik lelaki atau perempuan.

20 ari pertama…sy boleh mkn ikan selar dibakar dengan sayur sawi masak air..lada hitam…tu jek!..mula2 tu sedap je….tp lama2 jemu gak..hy kuih koswi je yg dibenarkan.

lps 20 ari…mkn durian..(hehehehe…ni mak kata boleh mkn..saya telan la..best giler)..makan ikan selar yang goreng skit2..pagi mkn bakar..mlm mkn goreng..sayur dua tiga urat kankung,dll…kiranya 2-3 urat je la..syarat blajar mkn skit2..tak makan lansung tak leh jugak…mkn je la skit2 sampai 44 ari..yang best nye time 20-44 ari ni dah boleh mkn sup ayam dan daging…tp time tu pantang jgn makan sotong,udang,pari..benda2 gatal la..sbb takut luka tak baik sepenuhnya lagi.air yang boleh diminum pun cuma kopi dan milo…lain2 tak boleh sbb mudarat anak..takut kembung.

lps 44 ari…barula boleh bantai byk2 skit….cuma masih pantang benda2 yang berangin seperti nangka,buah2an yg sejuk,labu,…tp dah boleh ambil skit2 udang sekor,sotong 2 hiris…dll..sehingga 100 ari..

lepas 100 ari..dah lega..semua boleh mkn dah,termasukla belacan..cuma yg masih pantang skit…laksa peneng..air batu…sayur yg sejuk2 tu pun kalau nk teruskan berpantang pun lagi elok…cukup2 6 bulan..barula kalau dah berani nk mkn semuanya..bolehla…tp kalau agak2 mkn tu badan mcm tak sedap lagi..teruskan berpantang lama skit sampai rasa2 badan dah boleh terima betul2.

peh!…lama ek berpantang?…tp inila resepi org tua lama2 kekal boleh berdiri lama dr org zaman skrg..dah tua mula terbongkok2.ada tu yang kena busung sbb lepas bersalin semua bedal.
bak kata mak zara…masa ni,boleh la mkn tu mkn ni..org tua cakap tak nak dengar…tp dah tua sok2..mula la..umur baru 50,mengadu sakit mcm org umur 80…

skrg anak saya dah 5 bulan…tp saya masih minum air milo dan kopi..sbb takut anak kembung…kalau dia kembung,nangis2..sapa yang susah?..sy jugak…tp ngakula..sy rindu nk minum nescafe..huhuhuhu…kenangkan anak,tak minum pun tak pela.

ok.sekian.

Sumber : Zara dalam : http://www.hamidarshat.com/smf/index.php?topic=973.0

Download Doa dan Amalan Mohon Anak Menjadi Soleh

Cara Menghadapi Jin

Dalam Islam dikenal ‘RUQIYAH’, yaitu upaya untuk mengusir jin dan segala macam gangguannya dengan membacakan ayat-ayat Al-Quran Al-Kariem. Bagi jin yang mengganggu dan jahat, bacaan Al-Quran terutama pada ayat tertentu- yang dibaca dengan baik dan benar oleh orang yang shalih dan bersih imannya, akan sangat ditakuti. Mereka akan merasakan panas yang membakar dan pergi.

Karena itu bila orang yang mengerti tentang jin itu benar-benar menggunakan Ruqyah seperti yang telah diajarkan oleh Rasulullah SAW secara benar, maka memang seharusnya dilakukan.

Tetapi bila orang itu menggunakan cara-cara yang menyimpang, apalagi dengan melanggar syariat dan aqidah, tidak boleh dilakukan. Karena tujuan jin ketika mengganggu manusia tidak lain adalah untuk menyeret manusia kepada pelanggaran dan syirik kepada Allah.

Misalnya, bila orang itu bilang bahwa jin itu minta sesajen, minta kembang, atau dikorbankan hewan sembelihan sebagai tumbal, itulah syirik yang sejati. Atau apapun yang secara syariah bertentang dengan hukum-hukum Allah.

Pada dasarnya bila dibacakan Ruqiyah, jin itu sangat takut dan tidak berani menawar-nawar dengan minta ini itu. Karena pembacaan ayat-aayt Al-quran itu membuatnya kesakitan yang sangat, sehingga dalam proses Ruqyah, tidak ada permintaan dari jin kecuali harus pergi dan berhenti dari menganggu manusia.

Karena itu pastikan bahwa orang yang anda minta bantuannya adalah seorang muslim yang shaleh, mengerti ajaran syariah dengan benar, kuat aqidahnya, benar ibadahnya, lurus fikrahnnya dan yang penting diperhatikan, dia hendaknya punya pengalaman sebelumnya dalam menghadapi jin, agar mengenal tipu daya dan trik-trik yang digunakan jin untuk berpura-pura pergi padahal tidak dan sebagainya.

Nabi saw. Bersabda: Artinya: ” Tidak apa-apa ruqyah itu selama tidak mengandung syirik” (HR Muslim).

Artinya:” Barangsiapa menggantungkan sesuatu, maka dirinya akan diserahkan kepadanya” (HR Ahmad, Tirmidzi, Abu Dawud dan Al-Hakim).

Agar pelaksanaan ruqyah tersebut sesuai dengan sar?i perlu diperhatikan hal-hal sebagai berikut:

A. Bacaan rukyah berupa ayat-ayat Alqur‘an dan Hadits dari Rasulullah saw.

B. Do‘a yang dibacakan jelas dan diketahui maknanya.

C.
Berkeyakinan bahwa ruqyah tidak berpengaruh dengan sendirinya, tetapi dengan
takdir Allah SWT.

D. Tidak isti‘anah dengan jin ( atau yang lainnya
selain Allah).

E. Tidak menggunakan benda-benda yang menimbulkan syubhat
dan syirik.

F. Cara pengobatan harus sesuai dengan nilai-nilai Syari‘ah.

G. Orang yang melakukan terapi harus memiliki kebersihan aqidah, akhlak
yang terpuji dan istiqomah dalam ibadah.

Ruqyah : Cara Dan Bacaannya

‘RUQIYAH’, dalam praktiknya adalah upaya untuk mengusir jin dan segala macam gangguannya dengan membacakan ayat-ayat Al-Quran Al-Karim. Bagi jin yang mengganggu dan jahat, bacaan Al-Quran ?terutama pada ayat tertentu- yang dibaca dengan baik dan benar oleh orang yang shalih dan bersih imannya, akan sangat ditakuti. Mereka akan merasakan panas yang membakar dan pergi.

Diantaranya yang paling sering digunakan adalah ayat kursi, beberapa penggalan ayat dalaÉ nsurat Al-Baqarah (tiga ayat terakhir), Surat Ali Imron, Surat Yasin, Surat Al-Jin, surat Al-Falaq dan Surat An-Naas. Selain itu masih banyak ayat dan doa-doa lainnya yang diriwayatkan kepada kita untuk dibacakan kepada orang yang kesurupan.

Tetapi bila orang itu menggunakan cara-cara yang menyimpang, apalagi dengan melanggar syariat dan aqidah, tidak boleh dilakukan. Karena tujuan jin ketika mengganggu manusia tidak lain adalah untuk menyeret manusia kepada pelanggaran dan syirik kepada Allah.

Misalnya, bila orang itu bilang bahwa jin itu minta sesajen, minta kembang, atau dikorbankan hewan sembelihan sebagai tumbal, itulah syirik yang sejati. Atau apapun yang secara syariah bertentang dengan hukum-hukum Allah.

Pada dasarnya bila dibacakan Ruqiyah, jin itu sangat takut dan tidak berani menawar-nawar dengan minta ini itu. Karena pembacaan ayat-aayt Al-quran itu membuatnya kesakitan yang sangat, sehingga dalam proses Ruqyah, tidak ada permintaan dari jin kecuali harus pergi dan berhenti dari menganggu manusia.

Ruqyah sendiri adalah salah satu cara dari banyak jalan untuk mengusir gangguan setan dan sihir. Abdul Khalik Al-Atthar dalam bukunya ?menolak dan membentengi diri dari sihir? menyebutkan bahwa untuk bisa terbebas dari pengaruh jahat itu, bisa dilakukan beberapa cara, antara lain:

1. Metode Istinthaq

Methode istinthaq adalah mengajak bicara setan yang ada di dalam tubuh orang
yang terkena sihir. Dan menanyakan kepadanya tentang namanya, nama tukang sihir yang memanfaatkan jasanya, nama orang yang membebani tukang sihir untuk
melakukan sihir, menanyakan tempat penyimpanan sihir serta barang-barang yang
digunakan untuk menyihir. Meskipun demikian, kita dituntut untuk tetap waspada
dan tidak mempercayai sepenuhnya akan apa yang diucapkan oleh setan yang ada di
dalam tubuh pasien, sebab bisa jadi setan berbohong dengan tujuan untuk
menimbulkan fitnah dan memecah belah hubungan baik diantara sesama manusia.

2. Metode Istilham

Melalui Istilham adalah memohon ilham dan petunjuk yang benar dari Allah swt)
agar Ia berkenan memberikan isyarat lewat mimpi, sehingga sihir yang menimpa
seseorang bisa terdeteksi dan kemudian dilenyapkan.

3. Metode Tahshin

Methode Tahsin adalah pembentengan, yaitu dengan membentengi dan melindungi korban sihir dengan menggunakan bacaan Al-Qur?an, zikir dan ibadah-ibadah tertentu.

Syaikh bin Baaz mengatakan bahwa cara yang paling efektif dalam mengobati pengaruh sihir adalah dengan mengerahkan kemampuan untuk mengetahui tempat sihir, misalnya di tanah, gunung dan lain-lain. Dan bisa diketahui lalu diambil, maka lenyaplah sihir itu.

Pengobatan sihir yang diharamkan adalah menyingkirkan sihir dengan sihir juga, ini sesuai dengan perkataan Rasul yang melarang keras seorang muslim pergi ke rumah dukun dan tukang sihir untuk meminta bantuan kepadanya.

Imam Ibnul Qayyim mengatakan bahwa mengeluarkan sihir dan memusnahkannya adalah pengobatan yang paling efektif, sebagaimana yang diriwayatkan oleh Rasulullah saw bahwasanya beliau memohon kepada Allah untuk dapat melakukan hal itu. Allah memberi petunjuk kepada beliau, sehingga beliau pernah mengeluarkan sihir dari sebuah sumur.

4. Hijamah

Cara yang lainnya adalah dengan hijamah (berbekam) pada anggota tubuh yang terasa sakit akibat pengaruh sihir, karena sihir bisa berpengaruh pada tubuh, dan melemahkannya.

5. Obat-obatan

Pengobatan sihir dapat juga dilakukan dengan menggunakan obat-obatan yang mubah (dibolehkan) seperti dengan memberi kurma ?Ajwah kepada si penderita.

Diriwayatkan dari Amir bin Sa?ad dari bapaknya bahwasanya Rasulullah saw bersabda,?Barangsiapa setiap pagi hari memakan kurma ?Ajwah maka tidak akan membahayakan dirinya baik racun maupun sihir pada hari itu hingga malam hari.? (HR. Bukhari)

Tentang keistimewaan kurma ini Imam Al-Khattabi berkata: Kurma ?Ajwah memiliki hasiat dan manfaat yaitu bisa menjadi penangkal racun dan sihir karena berkat do?a Rasulullah saw terhadap kurma Madinah, dan bukan karena keistimewaan kurma itu sendiri.

6. Ruqyah

Cara yang lainnya yang dapat dilakukan untuk mengeluarkan sihir adalah dengan membacakan ruqyah syar?iyyah (pengobatan melaui bacaan Al-Qur?an, zikir dan do?a).

Imam Ibnu Qayyim mengatakan: Diantara obat yang paling mujarab untuk melawan sihir akibat pengaruh jahat setan adalah dengan pengobatan syar?i yaitu dengan zikir, do?a dan bacaan-bacaan yang bersumber dari Al-Qur?an. Jiwa seseorang apabila dipenuhi dengan zikir, wirid dan mensucikan nama Allah niscaya akan terhalangi dari pengaruh sihir. Orang yang terkena sihir bisa sembuh dengan membaca ruqyah sendiri atau dari orang lain dengan ditiupkan pada dada atau tubuh yang sakit sambil membaca zikir dan do?a.

Berikut ini adalah bacaan-bacaan yang diyakini mampu menolak dan menghilangkan bahaya sihir, diantaranya:

A. Surat Al-Fatihah.
B. Surat Al-Baqarah, khususnya ayat-ayat 1-5, 254-257
dan 284-286.
C. Surat Al-Imran khususnya ayat 1-9 dan 18-19
D. Surat
An-Nisa khususnya ayat 115-121
E. Surat Al-A?raf khususnya ayat 54-55.
F. Surat Al-Mu?minun khususnya ayat 115-118.
G. Surat Yasin khususnya
ayat 1-12.
H. Surat As-Shaffat khususnya ayat 1-10.
I. Surat Ghafir
khususnya ayat 1-3, dan masih banyak lagi ayat-ayat lainnya.

Sedangkan doa-doa yang dianjurkan diantaranya:

Ya Allah, Rabb bagi semua manusia, hilangkanlah rasa sakit, berila kesembuhan,
Engkau zat yang menyembuhkan tiada yang bisa menyembuhkan kecuali Engkau,
kesembuhan yang tiada menimbulkan sakit sedikitpun.?
??? ???? ????? ?? ??
??? ????? ??? ?? ?? ??? ?? ??? ???? ???? ????? ??? ???? ?????.

Dengan
nama Allah aku meruqyahmu dari kejahatan setiap jiwa atau pandangan orang yang
dengki, Allah yang memberi kesembuhan padamu, dengan nama Allah saya
meruqyahmu.?
????? ?????? ???? ?????? ?? ?? ?? ???.

Saya mohon untuk
kamu perlindungan kepada Allah dengan kalimat-kalimat Allah yang sempurna dari
kejahatan apa yang diciptakan?

Bin Baz mengatakan: Hendaklah seorang
muslim meminta kesembuhan hanya kepada Allah dari segala kejahatan dan bencana,
dengan membaca doa-doa berikut ini:
??? ???? ???? ?? ??? ?? ???? ??? ??
????? ??? ?? ?????? ??? ?????? ??????.

Dengan menyebut nama Allah yang dengan keagungan nama-Nya itu menjadikan sesuatu tidak berbahaya baik yang ada di langit atau di bumi, dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui? (Dibaca 3x pada pagi dan sore hari)

Dan dianjurkan pula untuk membaca Ayat Kursy ketika hendak tidur dan sehabis salat fardhu, disamping membaca surat Al-Falaq, Al-Nas dan Al-Ikhlash setiap selesai melakukan salat subuh dan salat maghrib serta menjelang tidur.

Seluruh cara di atas hanyalah sekedar do?a dan usaha, sumber kesembuhan hanyalah dari Allah semata, Dialah yang Maha mampu atas segala sesuatu dan di tangan-Nya segala obat dan penyakit, dan segala sesuatu bisa terjadi berdasarkan ketentuan dan takdir Allah swt.

Nabi saw. Bersabda:
Dan berdasarkan penjelasan ulama, maka pengobatan Ruqyah Syar‘iyah diperbolehkan dengan kriteria sbb:

A. Bacaan rukyah berupa ayat-ayat Alqur‘an dan Hadits dari Rasulullah saw.
B. Do‘a yang dibacakan jelas dan diketahui maknanya.
C. Berkeyakinan
bahwa ruqyah tidak berpengaruh dengan sendirinya, tetapi dengan takdir Allah
SWT.
D. Tidak isti‘anah dengan jin ( atau yang lainnya selain Allah).
E.
Tidak menggunakan benda-benda yang menimbulkan syubhat dan syirik.
F. Cara
pengobatan harus sesuai dengan nilai-nilai Syari‘ah.
G.Orang yang melakukan
terapi harus memiliki kebersihan aqidah, akhlak yang terpuji dan istiqomah dalam
ibadah.

Pada dasarnya membantu pengobatan dengan ruqyah adalah amal tathowu‘i (sukarela) yang dibolehkan menerima hadiah dan bukan kasbul maisyah (mata pencarian rutin).

Sumber : http://akanmati.wordpress.com

Download Bacaan Mp3 Doa Ustaz Dr. Harun Din

Download Risalah Abu Dujjanah (Untuk Merawat Gangguan Semasa Tidur)

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 26 other followers